Door een slechte responsiveness haken potentiële klanten namelijk af en loop je inkomsten mis. Hoogste tijd dus om hier wat aan te doen!

Wat is responsiveness nou precies?

Hoewel vaak de termen responsive en responsiveness gebruikt worden, zijn er ook prima Nederlandse woorden voor, namelijk: responsief en responsiviteit. Deze vertaling geeft echter nog niet direct meer duidelijkheid over de betekenis. De vertaling benaderbaar(heid) zegt waarschijnlijk meer. Het draait allemaal om de benaderbaarheid van een website. Een ideale, responsieve website past de lay-out aan het scherm waarop de website zichtbaar is. De weergave op een pc ziet er daardoor anders uit dan die op telefoon of tablet. In het verleden besloten bedrijven weleens om twee websites te laten bouwen: een speciaal voor weergave op een desktop, een andere speciaal voor op tablet of mobiel. Deze speciale websites zijn nog te herkennen aan de toevoeging ‘m.’ ook in het webadres wanneer je de website op mobiel benadert. Door middel van responsiveness kan je eigenlijk ook een app-versie van je website achterwege laten. Onlangs is bijvoorbeeld Actiecode.nl compleet herbouwd waardoor het volledig afgestemd op mobiel is, en is een aparte mobiele versie dus niet meer nodig. Wel zo goed voor de usability van een website. Door de komst van responsive websites is het niet meer nodig om twee verschillende weergaves te maken.

Waarom responsiveness zo belangrijk is

Iedereen maakt het weleens mee: je probeert op je smartphone een website te bekijken, maar krijgt alleen maar een klein gedeelte van de website in het scherm. Of je krijgt wel de hele pagina te zien, maar dan ontzettend klein weergegeven. Probeer dan maar eens de tekst te lezen, laat staan een menu te openen. Het is makkelijk te raden wat veel mensen zullen doen als ze op een website met zo’n slechte weergave terechtkomen: juist, wegklikken. Dit probleem maakt direct het belang van een goede responsiviteit van een website duidelijk. Door een slechte weergave verlies je potentiële klanten en dus inkomsten. Zeker wanneer je als ondernemer specifiek gericht bent op online services of verkopen is dit natuurlijk dodelijk voor je business.

Hoe werkt responsiveness?

Het responsief maken van een website vereist een aanpassing in de HTML-codes van de websites. Door middel van deze codes kan bijvoorbeeld aangegeven worden hoe de website weergegeven moet worden op een smartphone. De codes kunnen direct in de HTML van de website geplaatst worden, maar het is aan te raden om dit via een CSS-bestand te doen. Dit is veiliger, omdat je van de oorspronkelijke HTML afblijft en het is voor zoekmachines makkelijker te verwerken. Overigens is het niet noodzakelijk om (veel) technische kennis te hebben wanneer het gaat om het responsief maken van je website. Maak je gebruik van WordPress? Dan kun je simpelweg zoeken naar een template dat al responsief is. Wanneer je je huidige thema niet wilt veranderen, kun je ook op zoek gaan naar plug-ins die de responsiviness kunnen verhogen. Hoewel het wijzigen van je website wat voeten in de aarde kan hebben, zal het de investering waard zijn. Nog niet overtuigd? Bedenk dan eens dat het grootste deel van Nederland tegenwoordig op internet surft via een smartphone of tablet. Dat zijn allemaal mensen die ook op jouw website kunnen komen en dan natuurlijk niet moeten wegklikken vanwege een slechte weergave. Tijd dus om aan de slag te gaan met responsiveness!