Gebruiksvriendelijke websites

Op 18 maart 2013, in Usability informatie, door admin


Website Usability

Bij de gebruiksvriendelijkheid van websites zijn er een aantal zaken van belang. Onder meer hoe effectief, effeciënt en zinvol een product voor de eindgebruiker is. Om tot een gebruiksvriendelijke website te komen met een hoge usability spelen dus een aantal facetten een rol. De meest relevante criteria voor een goede website usability zullen we in dit artikel bespreken, dit om te proberen men vooruit te helpen met websites die een betere ervaring bij potentiële klanten en bezoekers kan zorgen. Usability is een ingeburgerde term voor wat eigenlijk neerkomt op gebruikersvriendelijkheid.

ISO: ‘Usability is de mate waarin een product door bepaalde gebruikers in een bepaalde gebruikersomgeving kan worden gebruikt om bepaalde doelen effectief, efficiënt en naar tevredenheid te bereiken.’

Bij Usability van websites gaat het met name om de effectiviteit, de efficiëntie en het naar tevredenheid kunnen gebruiken van de website door de gebruikers, de gebruiker zal moeten krijgen wat hij verwacht. Wanneer je software of websites ontwikkeld is voor de gebruiksvriendelijkheid van belang, dat de bediening logisch is: (i) de functie die van iets wordt verwacht door een bezoeker moet het ook daadwerkelijk zijn. De (ii) bediening dient ook consequent te zijn; de zelfde knop, pictogram of een menu betekent overal het zelfde. Tevens is het wel zo makkelijk dat (iii) de bediening en standaardelementen van bijvoorbeeld functietoetsen overeen komen met standaard uit andere veelgebruikte programma’s. (iv) Onnodige en overbodige handelingen moeten zo veel mogelijk worden voorkomen, de website dient te vermijden dat (v) de gebruiker ‘fouten’ kan maken, dient (vi) feedback te geven waar nodig en de bediening van de website of software moet (vii) eenvoudig aan te leren zijn. Ook van belang bij Usability is de snelheid van de website. Onder meer grotere sites als Flipit.com focussen zich hier ook op. Snelheid van een website komt het gebruiksgemak voor de bezoeker erg ten goede en voorkomt frustraties.

Één van de meest storende dingen is reclame op een website voordat je de site überhaupt kunt benaderen; een duidelijk voorbeeld daarvan is VI.nl, maar ook zij zijn daar inmiddels mee gestopt. Wanneer je streeft naar hoge usability probeer dan ten alle tijde dit soort zaken te vermijden, geen nephomepages, geen fratsen. UsabilitySnelheid en laadtijd van de pagina’s op je website, het aanbieden van de informatie waar de bezoeker naar op zoek is, het daadwerkelijk bieden van meerwaarde voor gebruikers geeft, dit zijn zaken die bijdragen aan de usability van websites. Google is met de Penguin en Panda updates ook meer naar de usability van sites gaan kijken en lijkt in haar algoritmes te willen verwerken dat de bezoeker centraal moet staan. Het oeroude principe; ‘De klant is koning‘ steekt z’n kop ook op het internet weer op.

Het concept van Usability is mijns inziens dan geslaagd wanneer bezoekers vinden waar zij naar op zoek zijn, dit binnen korte termijn aantreffen zonder al te veel poespas en de aangeboden informatie hen ook daadwerkelijk verder helpt. Stel de bezoeker/klant centraal, doe dit effectief en efficiënt, en het zal resulteren in tevredenheid aan de zijde van de bezoeker. Is de bezoeker tevreden? Dan zal dat hem eerder bewegen terug te komen. Bezoeker krijgt de meerwaarde waar hij naar op zoek is, de sites krijgen bezoekers vaker terug en meer waardering en meerwaarde.

Stel de bezoeker centraal en zorg dat de belevenis van de bezoeker lijdt tot een terugkerend tevreden bezoeker.

Meer over usability richtlijnen voor websites vind je ook in dit artikel.

Een ander sterk Amerikaans artikel over Usability en Accessibility vind je op usability.gov