De usablity van een website is afhankelijk van verschillende factoren als het visueel ontwerp, de content, hoe de content is gestructureerd, de interactie en natuurlijk vele menselijke factoren. De tips in dit artikel zullen u behouden van het trappen in de vele valkuilen die op de loer liggen bij het creëren van een website.

1. Tagline

Een tagline is een slogan of lijfspreuk die in een korte zin aangeeft wat de persoon of het bedrijf achter de website representeert. Het is belangrijk dat dit een zeer opvallend element is direct de aandacht van de bezoeker trekt. In het geval van Actiecode.nl kunt u bijvoorbeeld zien dat de slogan “de grootste kortingssite van Nederland” frontaal in de header staat met dikgedrukte letters.

Onderzoek wijst uit dat een website in het gunstigste geval 8 seconden de tijd heeft om de aandacht van de bezoeker te vangen en vast te houden. Een tagline die de nieuwsgierigheid wekt van de bezoeker en tegelijkertijd de missie van de website helder weergeeft is hierbij van een groot toegevoegde waarde.

2. K.I.S.S.

Het K.I.S.S. principe wordt gezien als een gouden regel de usability design wereld. K.I.S.S. staat voor Keep It Simple, Stupid! en wordt soms ook gevarieerd met Keep It Short and Simple. Evenals dat het gebruiken van onnodig veel woorden in tekst ruis creëert in de boodschap, doen onnodige design elementen dat ook voor de usability. Houd het dus zo simpel mogelijk!

3. Maak de website scanbaar

Om bezoekers vast te houden op de pagina, moeten bezoekers in staat worden gesteld de pagina te kunnen scannen. Bezoekers lezen webpagina’s niet, zij gebruiken kopjes, dikgedrukte woorden en andere elementen die de nadruk leggen op content om te bepalen wat de moeite waard is te lezen.

Er zijn vele onderzoeken gedaan middels oog tracking studies die aangeven dat een website over het algemeen wordt gescand in een F vorm. Daarbij zijn de eerste twee alinea’s van een website van cruciaal belang voor het vasthouden van de bezoeker. Staat hier geen nuttige informatie in, dan is de bezoeker weg.

4. Call to action

Bij veel websites wordt getracht de bezoeker tot actie over te zetten, bijvoorbeeld een product aan het winkelmandje toe te voegen en/of ergens te registeren. Zorg er voor dat de knop waarmee dit wordt gedaan opvalt! Een grote fout die gemaakt wordt is design boven functionaliteit te zetten en de call to action knop dezelfde kleur te maken als overige elementen op de website. Als de bezoeker overgehaald is om tot actie over te gaan, moet deze niet hoeven zoeken of nadenken hoe hij of zij dit moet doen.

Een test om te bepalen of de call to action knop duidelijk genoeg is, is door de ogen dicht te knijpen en de webpagina door de wimpers te bekijken. Welke elementen vallen als eerst op? Dit zou moeten zijn waar de call to action moet plaatsvinden.

5. Interne zoekbalk

Er blind vanuit gaan dat de structuur van de website altijd optimaal is voor de zoektocht van iedere bezoeker is niet slim. Heeft de bezoeker binnen 3 kliks niet gevonden wat hij of zij zoekt, dan is zal deze hoogst waarschijnlijk terug gaan naar Google of een andere zoekmachine. Bied de bezoeker de optie gebruik te maken van een interne zoekbalk en zorg dat deze ook daadwerkelijk relevante informatie weet te vinden binnen de website!

6. Houd de UI elementen consistent

Widgets, buttons, dropdowns en andere elementen moeten altijd hun functie dienen. Ontwerp geen elementen die bijvoorbeeld lijken op een button, maar dit niet zijn. De bezoeker zal denken dat de website stuk is, of erger nog, denken dat hij of zij bewust wordt misleid!

In de ontwerpfase van een website, is een van de belangrijkste dingen dat UI elementen consistent zijn. Wordt er gekozen voor ronde buttons met een gradiënt, ga dan niet voor vlakke vierkante buttons op een andere pagina. Kies voor een eenduidige manier waarop dropdowns worden weergegeven etc.

7. Beperk het gebruik van Javascript

Het gebruik van Javascript en AJAX kent vele voordelen. Met relatief weinig moeite kan een webdeveloper responsieve, transparante en vooral snelle websites maken. Het nadeel dat hieraan kleeft is dat de browser van de bezoeker Javascript allereerst moet toestaan en ten tweede moet deze ook up-to-date zijn. Verreweg niet elke gebruiker heeft een up-to-date browser met Javascript en als cruciale onderdelen van de website hierin zijn gebouwd, bestaat het risico dat veel bezoekers de website niet kunnen gebruiken.

Samengevat

  • Zorg dat de gebruiker binnen 8 seconden een duidelijk beeld heeft op wat voor website hij/zij is.
  • Houdt design en tekst zo simpel mogelijk. Overbodige extra’s creëren ruis.
  • Maak het mogelijk voor de bezoeker de website te scannen zonder alles afzonderlijk te hoeven lezen.
  • Zorg dat knoppen die een call to action bekleden opvallend en groot zijn.
  • Geef gebruikers de mogelijkheid binnen de website te zoeken met een zoekbalk.
  • Bewaak de consistentie van UI elementen. Laat iets niet op een button lijken als dit het niet is.
  • Beperk het gebruik van Javascript zodat gebruikers met een out-of-date browser de website ook kunnen bezoeken.
Tags: 
  • Het artikel is dan al wel bijna 4 jaar oud, maar volgens mij zijn deze tips nog altijd zeer actueel. Naar mijn idee voldoet onze site (www.fiets-onderdelen-online.nl) grotendeels aan alle punten. Onze tagline lijkt mij in ieder geval duidelijk genoeg: 30.000 Fietsonderdelen.
    Uiteraard staan wij open voor tips / verbeterpunten. Zelf ben je op een gegeven moment “blind” en daarom is het altijd goed om eens een ander te laten kijken.